Lens afkortingen


In dit artikel

In dit artikel leg ik de afkortingen die op lenzen staan per fabrikant uit. Op dit moment heb ik de afkortingen van Canon, Nikon, Sony, Samyang, Sigma en Tamron in kaart gebracht. Onderaan dit artikel kan een reactie achtergelaten worden, uiteraard kan je hier ook vragen of andere opmerkingen plaatsen.

Opbouw artikel

Mijn uitleg is opgebouwd uit de volgende hoofdstukken.

1. Lens afkortingen van Canon
2. Lens afkortingen van Nikon
3. Lens afkortingen van Samyang
4. Lens afkortingen van Sigma
5. Lens afkortingen van Sony
6. Lens afkortingen van Tamron


1. Lens afkortingen van Canon

Canon lens banner by Thijs Schouten

AFD

Een aantal oudere lenzen van Canon werken met de autofocus-techniek genaamd Arc Form Drive (AFD). Deze techniek maakt gebruik van een boogvormige motor welke door deze vorm in het objectiefhuis past. De techniek is echter vervangen door de Micro Motor er wordt niet meer in de hedendaagse lenzen gebouwd. Enkele oudere objectieven die gebruik maken van deze objectieven zijn de EF 15mm 1/2.8 Fisheye en de EF 35mm f/2.0. Het gebruik van deze techniek is altijd niet af te leiden uit de modelnaam. Lees meer over autofocus

BR

BR is een optische techniek dat door Canon in 2015 is geïntroduceerd. BR staat voor Blue Spectrum Refractive en zorgt ervoor dat chromatische aberratie aantoonbaar tot een minimum beperkt wordt. Hoe doet Canon dit? Door gebruik van een organisch optisch materiaal worden blauwe lichten gebroken om zo scherpere en heldere beelden te krijgen.
Het BR-optiek wordt geïntegreerd in een samengesteld lenselement en de eerste lens met de BR techniek is de Canon EF 35mm 1.4 II. Lees meer over glaselementen

DO

Om objectieven compacter en lichter te maken heeft Canon een nieuwe technologie ontwikkeld. Deze technologie gebruikt diffractieve optische (DO) elementen in meerdere lagen waardoor de lenzen kleiner en lichter worden ten opzichte van het traditionele ontwerp. Om chromatische aberratie tegen te gaan maakt deze techniek gebruik van zowel fluoriet als asferische glaselementen. Het gebruik van deze techniek is ter te vinden in de naam van de lens en wordt aangegeven door “DO” in de modelnaam. Lees meer over glaselementen

EF

De meest voorkomende lenstype is de EF-lens wat voor “electrofocus” staat. EF lenzen kunnen op elke Canon EOS camera gemonteerd worden, zowel analoog als digitaal. Camera's met een kleinere sensor, ook wel de smallframe camera's genoemd, moet echter wel rekenen met een cropfactor van 1.3 x of 1.6x.

EF-S

Lenzen van het type EF-S zijn speciaal ontwikkeld voor camera's met een kleinere sensor, de smallframe camera's. De lenzen zijn verder licht, compact en erg draagbaar. Let wel dat EF-S lenzen niet gebruikt kunnen worden op camera's met een grote sensor (zoals de 5D en 1D en 1Ds). Mocht je deze lenzen op dit type camera gebruiken, dan kan je de spiegel van je camera onherstelbaar beschadigen.

Fluoriet

Fluoriet is een materiaal met buitengewoon weinig dispersie. Hierdoor is het uitermate geschikt voor het gebruik in een objectief aangezien het de kans op kleurvervorming (chromatische aberratie) aanzienlijk verminderd. Canon was de eerste camerafabrikant die gebruik maakte van dit materiaal en gebruikt het hedendaags nog veel in de L-serie lenzen.

IF

IF staat voor Inner Focus. Hierbij blijft de lengte van de lens onaangepast indien je op een onderwerp scherp stelt. Er komen dus geen lensdelen naar buiten en ook de minimale focusafstand blijft gehandhaafd. Het merendeel van Canon's L-serie lenzen beschikken over interne focus.

IS

IS staat voor Image Stabilizer, ook wel beeldstabilisatie. Deze technologie signaleert bewegingen van de camera en verplaats vervolgens een optisch lenselement welke deze trilling / beweging compenseert. Hierdoor kan je als fotograaf je camerasluiter tot vier stops langer open laten staan, zonder dat je bewegingsonscherpte in je foto krijgt. De Image Stabilizer (IS) is uitgerust op lenzen met IS in het modelnaam. Een voorbeeld is de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS. Een aantal Canon lenzen met beeldstabilisator zijn uitgerust met twee standen.

Image Stabilizer stand 1

In de eerste IS stand corrigeert de lens zowel horizontale als verticale trillingen. Deze stand is ideaal bij het fotograferen van stilstaande objecten in donkere ruimtes en zit standaard op lenzen met één image stabilizer stand.

Image Stabilizer stand 2

De tweede IS stand zit op een aantal selectieve lenzen en corrigeert enkel de verticale trillingen. Hierdoor is het mogelijk om objecten welke van link naar rechts gaan (ook wel pannen genoemd) met stabilisatie te volgen.

Hybrid Image Stabilizer

De Hybrid Image Stabilizer is een nieuwe beeldstabilisatietechniek en maakt het mogelijk dat de camera zowel hoekverdraaiingen als zijwaartse bewegingen compenseert. Hierdoor is het mogelijk om, met beeldstabilisatie, je onderwerp te volgen van links naar rechts en/of van onder naar boven.

Lees meer over beeldstabilisatie

L

De L-serie lenzen van Canon zijn de hoogst waardigste lenzen die Canon produceert. Lenzen in de L-serie, wat Luxury betekend, zijn van de hoogst mogelijke kwaliteit en zijn geproduceerd op te presteren in extreme situaties. Deze lenzen onderscheiden zich van de non-L-lenzen op de volgende punten.

Weersbestendig

Het merendeel van Canon's L-lenzen zijn weersbestendig. Dit houdt in dat de lens tegen spatwater of stof kan. Canon realiseert dit door de lenzen rubberen afdichtingen te geven bij schakelaars en bedieningsknoppen. Daarnaast weet Canon de ruimte tussen camera en lens te minimaliseren, waardoor er geen stof of water doorheen kan. Let wel, niet ieder objectief uit de L-serie is weersbesteding. Daarnaast moet de Canon body ook weerbestendig zijn wil de afdichting optimaal zijn.

De kleur

Vrijwel alle L-lenzen, op een enkeling na, zijn wit van kleur. Dit is bewust door Canon gedaan om zoveel mogelijk zonlicht tegen te houden. Hierdoor blijven de lenzen koel en blijven de prestaties optimaal.

Glaselementen

L-lenzen over hoogwaardige glaselementen met lage dispersie. Hierdoor wordt de kans op chromatische aberratie verminderd.

Het frontlens

De meeste Canon L-lenzen hebben geen roterende frontlens. Hierdoor kan je als fotograaf goed omgaan met aanpasbare filters zoals polarisatie filters of Cokin filters. Je hoeft immers niet iedere keer dat jij je lens in/ of uitzoomt, ook je polarisatiefilter opnieuw in te stellen.

Full Time Manual Focus (FTM)

Lenzen uit de L-serie beschikken vrijwel allemaal over Full Time Manual Focus (FTM). Dit betekend dat je als fotograaf in de automatische focus modus ook handmatig kan focussen, zonder de schakelaar van autofocus naar handmatige focus te zetten.

Compatible met extenders

Een aantal (tele)lenzen uit de Canon L-serie zijn compatible met extenders van Canon. Hierdoor kan het aantal millimeters vermenigvuldigd worden, afhankelijk van welke extender gebruikt wordt. Let er wel op dat de f-waarde van de lens met deze factor vermenigvuldigd wordt. Een Canon EF 70-200 f/4L USM wordt bijvoorbeeld bij gebruik van een Canon Extender EF 1.4x III een 98-280 f/5.6. Let wel; niet iedere lens werkt met een extender. Daarnaast kunnen sommige functies bij het gebruik van ene extender wegvallen. Denk hierbij aan autofocus en beeldstabilisatie.

Micro Motor

De Micro Motor is de opvolger van de AFD techniek. Deze compacte autofocusmotor is een stuk sneller dan zijn voorganger en wordt veel in hedendaagse lenzen toegepast. Enkele objectieven welke gebruik maken van deze techniek zijn de Canon EF-s 18-55 IS en de EF-s 55-250 IS. Het gebruik van deze techniek is niet af te leiden uit de modelnaam. Lees meer over autofocus

MP-E

Op moment van schrijven is er maar één Canon lens welke de benaming MP-E in zijn modelnaam heeft staan, de Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro Photo. Deze lens is speciaal door Canon ontworpen om een sterkere vergrotingsfactor dan 1x te realiseren, zonder enig gebruik van accessoires. Het objectief kan zowel op analoge als digitale camera's gebruikt worden. Camera's met een kleinere sensor, ook wel de smallframe camera's genoemd, moet echter wel rekenen met een cropfactor van 1.3 x of 1.6x. Lees hier mijn review over de Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro photo.

Super-ED

Super ED straat voor Super Ultra Low Dispersion en is ontwikkeld door Canon en is een verbeterde versie van Ultra Low Dispersion. Dit materiaal heeft een nog lagere dispersie dan UD-glas en zorgt ervoor dat er nog minder chromatische aberratie optreedt. Het wordt ook veel gebruik in de L-serie lenzen van Canon. Lees meer over glaselementen

Super Spectra Coating

Om reflectie en overstraling nog meer tegen te gaan heeft Canon de Super Spectra Coating ontwikkeld. Deze coating bestaat uit meerdere lagen is hierdoor nog effectiever.

SWC

Glaselementen kunnen, net zoals ramen, weerspiegelingen veroorzaken. Weerspiegelingen hebben echter een negatieve invloed op de kwaliteit van foto's aangezien het overstraling en reflectie kan veroorzaken. Om dit tegen te gaan heeft Canon een speciale coating ontwikkeld welke reflectie verminderd en heet Subwavelength Structure Coating (SWC)

TS-E

Canon heeft voor haar Tilt Shift lenzen een aparte benaming in de modelnaam geformuleerd. Deze benaming, TS-E, staat voor Tilt Shift – Electro. Lenzen van dit type hebben de mogelijkheid om kantel en hoekbewegingen te maken. Hierdoor kunnen ronde lijnen gecorrigeerd worden door de lenshoek aan te passen (shiften). Daarnaast kan met een groot diafragma een bredere scherptediepteveld gecreëerd door het objectief te kantelen (tilten).
Lenzen in dit type geven alle electronische data, zoals sluitertijd, belichting en diafragma door, maar beschikken niet over autofocus. Dit kan namelijk niet door de kantel en hoekbeweging-mechanismen.
TS-E lenzen kunnen op elke Canon EOS camera gemonteerd worden, zowel analoog als digitaal. Camera's met een kleinere sensor, ook wel de smallframe camera's genoemd, moet echter wel rekenen met een cropfactor van 1.3 x of 1.6x.

UD (ED)

UD staat voor Ultra Low Disperion elementen en is optisch materiaal wat speciaal door Canon is ontwikkeld om chromatische aberratie tegen te gaan. De elementen bevat een zeer lage concentratie van dispersie en beperkt kleurvervorming tot een minimum. Een andere benaming is UD-glas en wordt veel gebruikt in de L-serie lenzen van Canon. Lees meer over glaselementen

USM

De Ultrasone motor (USM) is speciaal door Canon ontwikkeld om lenzen snel en geruisloos te laten scherpstellen. Canon lenzen met deze techniek hebben daarnaast ook een hoog stopmoment zodat ze niet doorschieten en het onderwerp alsnog onscherp is. De Ultrasone Motor is er in twee versies, de Ringtype Ultrasone Motor en de Micro Ultrasone Motor.

Ringtype Ultrasone Motor

De eerste versie van de Ultrasone Motor is van het type Ringtype. Dit is de meest gebruikte techniek en lenzen met deze ringtechniek kunnen in de automatische focus modus, ook handmatig worden bijgesteld. Dit zonder dat de gebruiker de schakelaar naar handmatige focus hoeft om te zetten.

Micro Ultrasone Motor

Het tweede type USM motor is de Micro USM Motor. Deze techniek heeft het voordeel dat het iets compacter is dan de Ringtype USM Motor. Hierdoor kunnen lenzen die met deze techniek uitgerust iets compacter en lichter zijn dan lenzen met het Ringtype Ultrasone Motor. Daarnaast kunnen een aantal objectieven die uitgerust zijn met deze techniek wel handmatig worden bijgesteld, zoals bij het Ringtype ook het geval is. Daarnaast zijn een aantal objectieven met micro USM zijn in staat om sneller scherp te stellen dan Ringtype Ultrasone Motoren.
Het gebruik van de Ultrasone Motor techniek is af te leiden uit de modelnaam van Canon's lenzen. Deze lenzen hebben de benaming USM in het modelnaam staan. Er wordt echter geen onderscheid gemaakt tussen Ringtype Ultrasone Motor en Micro Ultrasone Motor in de modelnaam.

Lees meer over autofocus

STM

STM staat voor Stepping Motor en is een techniek waarbij de autofocusmotor van een Canon lens erg stil kan scherpstellen. Hierdoor is de lens uitermate geschikt voor filmen. Waar je bij USM motoren nog wel eens de scherpstelmotor op de achtergrond hoort scherpstellen (in je film), is dit bij de STM motor niet het geval.

Nano-USM

In 2016 zag Canon's Nano-USM technologie het levenslicht. De Nano-USM techniek is een combinatie van de USM en STM technologie en maakt de lenzen in staat om nog stiller scherp te stellen.. Dit is vooral ideaal voor op opnemen van video's. De eerste lens met de Nano-USM techniek is de Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 iS nano-USM

II (type aanduiding)

Indien een lens van Canon wordt opgevolgd door een nieuwere versie, dan wordt aangegeven door een Romeins getal achter de modelnaam. Zo is de Canon EF 70-200 f/2.8L IS opgevolgd door het nieuwere type, de Canon EF 70-200 f/2.8L IS II.

Wil je meer weten over de lenzen van Canon? Lees dan mijn Canon lenzen artikel.



2. Lens afkortingen van Nikon

Nikon banner by Thijs Schouten

AF-D

Nikon lenzen met de aanduiding AF-D geven de scherpstelafstand door aan de body. Dit zijn over het algemeen oudere Nikon lenzen.

AF-G

Nikon lenzen met AF-G als aanduiding zijn lenzen zonder diafragma ring. Deze objectieven zijn enkel geschikt voor nieuwere Nikon camera's.

AF-S

Nikon lenzen met de aanduiding AF-S beschikken over een autofocusmotor met Silent Wave. Dit zorgt ervoor dat de lenzen sneller en stiller scherpstellen. Lees meer over autofocus

AF-P

Lenzen van Nikon met de aanduiding AF-P beschikken over een speciale stappenmotor. Deze motor is bij het scherpstellen extra stil wat de lens ideaal maakt voor het opnemen van video's. Waar je bij lenzen zonder een stappenmotor de scherpstelling op de achtergrond van je film kan horen, hoor je bij een Nikon AF-P lens geen gebrom / gezoom van de autofocusmotor.

ASP

ASP geeft aan dat Nikon lenzen met deze aanduiding gebruik maken van Aspherical lens elements (ASP). Dit zijn speciaal asferisch geslepen glaselementen die ervoor zorgen dat lensafwijkingen geminimaliseerd worden. Lees meer over glaselementen

CRC

CRC staat voor Close Range Correction. Deze techniek zorgt ervoor dat specifieke lenselementen gebruikt worden bij het scherpstellen van dichtbij.

DC

DC staat voor Defocus Image Control. Deze techniek zorgt voor controle van sferische abberatie in voor- en achtergrond.

DX

DX staat voor Digital eXpanded. Dit betekend dat deze lenzen special ontwikkeld zijn voor de crop camera's van Nikon. Deze lenzen kunnen echter ook gebruikt worden op Full Frame camera's van Nikon. Deze moet dan wel in de DX stand gezet worden.

ED

Nikon lenzen met ED in de naam beschikken over Extra Low Dispersion elementen waardoor chromatische aberratie wordt tegen gegaan. Lees meer over glaselementen

IF

IF staat voor Inner Focus. Nikon lenzen met deze techniek blijven qua lengte gelijk indien je op een onderwerp scherp stelt. Er komen dus geen lensdelen naar buiten en ook de minimale focusafstand blijft gehandhaafd.

NANO

NANO staat voor ‘Nano Crystal Coat'. Nikon lenzen met deze benaming maken gebruik van een speciale coating die ervoor zorgt dat reflecties worden gereduceerd. Het betreft een kostbare coating die dan ook enkel terug te vinden is op de duurdere Nikon lenzen.

RF

RF staat voor Rear Focus. Bij Nikon Lenzen met deze aanduiding beweegt de achterste lensgroep om scherp te stellen.

PF

PF staat voor Phase Fresnel. Nikon Lenzen met deze aanduiding maken gebruik van lens-elementen in meerdere lagen waardoor PF lenzen kleiner en lichter zijn dan andere lenzen met een traditionele opbouw. De PF techniek is vergelijkbaar met de DO techniek van Canon maar heeft als nadeel dat felle lichtpunten een ringvormige flare kunnen veroorzaken. Dit lost Nikon op door middel van een speciale functie (PF Flare Control) in Capture NX-D-software waarmee dit effect gecorrigeerd kan worden. Lees meer over glaselementen

SIC

SIC staat voor Super Integrated Coating. Deze coating zorgt voor correctie van overstraling.

SWM

SWM staat voor Silent Wave Motor. Dit is een zeer stille en snelle scherpstel motor en wordt standaard gebruikt in de AF-S lenzen. Deze scherpstel motor is vergelijkbaar met de USM motor van Canon of de HSM motor van Sigma. Lees meer over autofocus

VR

VR staat voor Vibration Reduction. Dit is Nikon's beeldstabilisatie techniek. Lees meer over beeldstabilisatie

3. Lens afkortingen van Samyang

Samyang banner by Thijs Schouten

Asperical (AS)

Samyang lenzen met ‘Asperical' in de naam zijn uitgerust met asferische lenselementen. Dit zijn hoogwaardige lenselementen die sferische aberratie (een zachte waas over een foto) tegen gaan. Lees meer over glaselementen.

CS / CSII

CS staat voor Cropped Sensor. Dit betekend dat deze Samyang lenzen enkel gebruikt kunnen worden op Digitale spiegelreflexcamera’s met een APS-C sensor. CS II staat voor een nieuwere generatie Samyang CS lenzen.

DH

DH staat voor ‘Detachable Lens Hood'. Dit betekent dat deze Samyang lenzen over een afneembare zonnekap beschikken.

ED

ED staat voor Extra Low Dispersion. Samyang lenzen met deze aanduiding hebben lenselementen met Extra Low Dispersion waardoor chromatische aberratie wordt tegen gegaan. Lees meer over glaselementen

Fish-Eye

Fish-eye lenzen hebben een zeer ruime beeldhoek van 180 graden. Dit wordt aangegeven als ‘Fish-eye’ in de aanduiding.

IF

IF staat voor Inner Focus. Samyang lenzen met de aanduiding IF hebben een interne scherpstelling. Hierdoor blijft de lengte van de lens gelijk bij het scherpstellen. Daarnaast blijft ook de minimale focusafstand gehandhaafd.

MC

MC staat voor Multi Coated. Samyang geeft deze aanduiding op zijn lenzen wanneer deze meerdere malen gecoat zijn waardoor de lens minder gevoelig is voor reflecties.

Mirror

Samyang lenzen met ‘Mirror' in de aanduiding maken gebruik van spiegels. Hierdoor is de lens (meestal een telelens) compacter dan lenzen met traditioneleglaselementen.

MFT

MFT staat voor Micro Four Thirds. Samyang lenzen met deze aanduiding zijn enkel te gebruiken op de camera’s Panasonic (Lumix G) en Olympus (PEN).

Preset

Samyang lenzen met de aanduiding ‘Preset' beschikken over een diafragma ring waarmee je handmatig het diafragma kan instellen.

T/S

T/S staat voor Tilt Shift. T/S lenzen zijn Samyang’s lenzen waarbij kantel en hoekbewegingen gemaakt kunnen worden. Hierdoor kunnen ronde lijnen gecorrigeerd worden (shiften) en kan een breder scherptediepteveld gecreëerd worden (tilten). Deze Samyang lenzen zijn dan ook uitermate geschikt voor architectuur fotografie.

UMC

UMC staat voor Ultra Multi Coated. Dit is Samyang’s vernieuwde coating techniek en heeft de MC (Multi Coated) techniek vervangen.

VDSLR

VDSLR staat voor Video DSLR. Samyang geeft deze aanduiding op haar lenzen die speciaal ontwikkeld zijn voor het maken van video opnamen met een Digitale Spiegelreflexcamera. Deze lenzen hebben ten op zichte van de ‘gewone’ Samyang lenzen, een geoptimaliseerde focus functie.

4. Lens afkortingen van Sigma

Sigma banner by thijs schouten

AF

AF staat bij Sigma voor Auto Focus. Dit betekent dat Sigmalenzen met deze afkorting in de naam beschikken over een automatische scherpstel motor. Hierdoor hoef je niet handmatig scherp te stellen op het onderwerp.

APO

APO staat voor Apochromaat. Dit betekent dat Sigma in deze lens glaselementen met lage mate van dispersie gebruikt (Special Low Dispersion glass). Hierdoor wordt de mate van Chromatische Aberratie tegengegaan. Lees meer over glaselementen

Art (A)

Sigma’s “A” aanduiding staat voor ART. Lenzen in deze serie zijn van de hoogste kwaliteit en worden uitgerust met hoogwaardige lenselementen. Sigma’s ART lenzen zijn verder uitgerust met indrukwekkende diafragma waarden zoals f1.4. Hierdoor kan je goed spelen met scherptediepte.

ASP

Indien een Sigma lens is uitgerust met asferische lenselementen, dan krijgt de lens de code ASP (ASF. in Nederland) mee. Lees meer over glaselementen

Contemporary (C)

Sigma’s “C” aanduiding staat voor Contemporary. Sigma’s lenzen uit deze serie gebruiken de nieuwste technieken en zijn zeer compact zonder dat je inlevert op kwaliteit. Deze serie bevat zowel standaard lenzen als telelenzen.

CONV.

Alle Sigma lenzen die geschikt zijn voor Sigma’s Converters krijgen de aanduiding CONV. Hierdoor kan het brandpunt van de lens verlengt worden waardoor het bereik vergroot wordt.

DC

DC staat voor Direct Crop en deze lenzen van Sigma zijn speciaal ontwikkeld voor Digitale spiegelreflexcamera’s met een APS-C sensor. Sigma’s DC lenzen kunnen niet gebruikt worden op de full frame camera’s van Canon of Sony. Op een Nikon full frame camera zijn deze lenzen enkel te gebruiken in de DX stand.

DG

DG staat voor Digital Grade en deze lenzen van Sigma zijn speciaal ontwikkeld voor Digitale spiegelreflexcamera’s. Sigma’s DG lenzen kunnen zowel op een Full frame spiegelgeflexcamera als een spiegelreflexcamera met een APS-C sensor.

DN

DN staat voor Digital Neo en deze lenzen van Sigma zijn speciaal ontwikkeld voor systeemcamera’s van Sony (NEX), Panasonic (Lumix G) en Olympus (PEN). Sigma’s DN lenzen kunnen niet geplaatst worden op fullframe of APS-C spiegelreflexcamera’s.

EX

Sigma waardeert zijn hoogwaardige lenzen serie met de naam EX (Extra Quality). In deze lenzen zitten hoogwaardige glaselementen. Daarnaast zijn vrijwel alle EX lenzen van Sigma uitgerust met een diafragma van f/2.8 of lager. Tenslotte worden vrijwel alle EX lenzen geleverd met een tas en zonnekap. Lees meer over glaselementen

HSM

Alle Sigma lenzen met de aanduiding HSM zijn voorzien van een Hyper-Sonic Motor. Dit is een zeer accurate, snelle en stille autofocusmotor welke special door Sigma is ontwikkeld. Lees meer over autofocus

IF

Sigma lenzen met de aanduiding IF hebben een interne scherpstelling. Hierdoor blijft de lengte van de lens gelijk bij het scherpstellen. Daarnaast blijft ook de minimale focusafstand gehandhaafd. IF staat voor Inner Focus.

OS

OS staat voor Optical Stabilizer. Dit is Sigma’s beeldstabilisatie techniek en geeft de gebruiker de mogelijkheid om tot 4 stops extra te belichten. Lees meer over beeldstabilisatie

RF

Bij alle Sigma lenzen met de aanduiding RF beweegt de achterste lensgroep om scherp te stellen. RF staat dan ook voor Rear Focus.

Sports (S)

Sigma’s “S” aanduiding staat voor Sports. De sigma lenzen uit deze serie maken gebruik van hoogwaardige lenselementen en snellen (HSM) autofocus motoren. Hierdoor zijn deze lenzen uitermate geschikt voor sportfotografie, maar ook voor natuur- en vogelfotografie.

UC

Sigma geeft haar compacte lenzen de code UC (ultra compact) mee. Deze lenzen zijn, zoals de naam al aangeeft, zeer compact.

5. Lens afkortingen van Sony

Sony banner by Thijs Schouten

DT

Sony objectieven met de aanduiding DT zijn speciaal ontwikkeld voor crop camera's.

ED

Sony lenzen met ED in de naam beschikken over Extra Low Dispersion elementen waardoor chromatische aberratie wordt tegen gegaan. Lees meer over glaselementen

G

Sony labelt zijn beste lenzen met de letter ‘G'. Deze lenzen maken gebruik van hoogwaardige glaselementen en SSM scherpstelmotoren.

OSS

OSS staat voor Optical Steady Shot. Dit is Sony's beeldstabilisatie techniek. Lees meer over beeldstabilisatie

SAL

Sony lenzen met SAL in de naam zijn geschikt voor spiegel reflexcamera's.

SAM

SAM staat voor Smooth Autofocus Motor. Deze motor is erg stil en accuraat.

SEL

Sony lenzen met SEL in de naam zijn geschikt voor Sony NEX systeemcamera's.

SSM

SSM staat voor Super Silent motor. Sony lenzen met deze aanduiding zijn over het algemeen erg stil en snel in het scherpstellen.

T*

Sony lenzen met de T* in de naam maken gebruik van Carl Zeiss's special ontwikkelde T* coating. Deze coating vermindert reflecties en lensflares.

6. Lens afkortingen van Tamron

Tamron banner by Thijs Schouten

AD

Anomalous Dispersion (AD) is een speciale glassoort wat Tamron gebruikt in haar objectieven met de omschrijving AD in de naam. Glaselementen met AD gaan chromatische aberratie tegen en zorgen voor een preciezere controle van de lichtstralen. Hierdoor leveren deze Tamron lenzen een hogere kwaliteit dan lenzen zonder deze glaselementen. Lees meer over glaselementen

ASL

ASL staat voor Aspherical Lens Elements. Alle Tamron lenzen met deze aanduiding beschikken over asferische lenselementen waardoor lensafwijkingen geminimaliseerd worden. Lees meer over glaselementen

Di

Di staat voor Digital Integrated design. Deze Tamron lenzen zijn specifiek ontworpen voor alle typen digitale spiegelreflexcamera’s. Hierdoor zijn DI lenzen van Tamron te gebruiken op APS-C camera’s en Full Frame camera’s.

Di II

Di II staat voor Digital Integrated design type II. De Tamron lenzen met de aanduiding DI II zijn special ontworpen voor compacte digitale spiegelreflexcamera’s met een APS-C sensor. Deze DI II lenzen kunnen niet gebruikt worden op de full frame camera’s van Canon of Sony. Op een Nikon full frame camera zijn deze lenzen enkel te gebruiken in de DX stand.

Di III

Di III staat voor Digital Integrated design type III. Tamron lenzen met deze aanduiding enkel te gebruiken op de systeemcamera’s van Sony (NEX) met een E-mount. Let op, de DI III lenzen kunnen niet geplaatst worden op fullframe of APS-C spiegelreflexcamera’s.

eBAND

Tamron heeft een speciale nano-coating ontwikkeld waardoor reflecties, lensflares en ghosting worden tegengegaan. Tamron heeft deze coating eBAND (Extended Bandwith & Angular-Dependency) genoemd.

FEC

Tamron heeft FEC (Filter Effect Control) speciaal ontworpen om bij het gebruik van een zonnekap, toch nog een polarisatiefilter te kunnen bedienen. Bij Tamron lenzen met FEC is het voorste draaibare deel van de lens verbonden met het schroefdraad. Hierdoor kan de gebruiker simpelweg het schroefdraad draaien door aan het voorstel deel van de lens te draaien.

FTM

FTM staat voor Full Time Manual Focus. Tamron lenzen met deze aanduiding beschikken over een technologie waarmee je in de automatische focus stand ook handmatig kan focussen. En dit zonder dat je de schakelaar van autofocus naar handmatige focus hoeft te verzetten.

HID

HID staat voor High Index, High Dispersion. Lenzen met deze afkorting in de naam beschikken over compacte hoogwaardige glaselementen welke chromatische aberratie tegen gaan. Tamron gebruikt deze techniek voornamelijk in haar telelenzen, waardoor deze compacter en lichter worden, zonder verlies van beeld kwaliteit. Lees meer over glaselementen

HLD

HLD staat voor High/Low torque-modulated Drive en is een nieuwe soort autofocusmotor die in 2017 door Tamron geïntroduceerd is. De HLD techniek zorgt voor een stabiele en precieze autofocus. Daarnaast kan je altijd handmatig scherpstellen, zelfs als de lens in de autofocus stand staat (zogenaamde Full-time Manual Focus override). De eerste Tamron lens met HLD techniek is de Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD (B023).

IF

IF staat voor Inner Focus. Tamron lenzen met deze aanduiding maken gebruik van interne scherpstelling. Hierdoor blijft de lengte van de lens gelijk bij het scherpstellen en blijft ook de minimale focusafstand gehandhaafd.

LAH LD

LAH LD zijn hybride glas elementen met lage concentratie van dispersie (Low Dispersion). Dankzij de LAH LD glaselementen worden kleurvervormingen en chromatische aberratie in Tamron’s lenzen tot een minimum beperkt. Lees meer over glaselementen

LD

LD staat voor Low Dispersion. Tamron geeft deze benaming aan haar lenzen welke uitgerust zijn met glaselementen welke lage concentratie van dispersie bevatten. Dankzij de LD glaselementen worden kleurvervormingen en chromatische aberratie in Tamron’s lenzen tot een minimum beperkt. Lees meer over glaselementen

MR

Tamron geeft haar lenzen de benaming MR (Moisture-resistant) als zij spatwater- en stofdicht zijn.

PZD

PZD staat voor Piezoelectric Drive. Dit is door Tamron ontwikkelde autofocus motor, die niet alleen zeer stil en accuraat werkt, maar ook kleiner is dan menig andere autofocus motoren. Hierdoor is Tamron in staat haar objectieven een stuk compacter en stiller te maken.

RD

Tamron lenzen met een rond diafragma krijgen het label RD (Rounded Diaphragm). Door het gebruik van een rond diafragma is de gebruiker in staat om mooie onscherpte (bokeh) te creëren.

SP

Tamron geeft zijn beste lenzen de benaming SP wat voor Super Performance staat. Lenzen met deze aanduiding maken gebruik van hoogwaardige glaselementen.

USD

USD staat voor Ultrasonic Silent Drive. Tamron lenzen met USD zijn voorzien van een zeer snelle en stille autofocus motor, waardoor het scherpstellen op een onderwerp snel, accuraat en stil functioneert. Lees meer over autofocus

VC

VC staat voor Vibration Compensation. Dit is de beeldstabilisatie techniek van Tamron. Dankzij deze beeldstabilisatie techniek heeft de gebruiker de mogelijkheid om 3 tot 4 stops extra te belichten. Lees meer over beeldstabilisatie

XLD

XLD staat voor Extra Low Dispersion. Tamron geeft deze benaming aan haar lenzen welke uitgerust zijn met glaselementen welke extra lage concentratie van dispersie bevatten. Dankzij de XLD glaselementen worden chromatische aberratie en kleurvervormingen in Tamron’s lenzen tot een minimum beperkt.

XR

Door het gebruik van XR (Extra Refractive Index) glaselementen is Tamron in staat om compacte lenzen te maken zonder verlies van kwaliteit. XR glaselementen hebben namelijk de eigenschap lichtstralen onder een steile (en dus kortere) hoek te bundelen. Daarnaast wordt de beeldkwaliteit van een foto dankzij de XR glaselementen verbeterd. Dit komt omdat XR glaselementen optische aberraties tegen gaan.

ZL

ZL staat voor Zoom-Lock. Lenzen met deze aanduiding beschikken over een schakelaar waarmee de zoomfunctie van de lens op slot gezet kan worden. Hierdoor kan de lens tijdens transport beschermd worden.

Afsluiting

Ben ik een afkorting vergeten? Of heb je een vraag of opmerking? Laat dan hieronder een bericht achter.

Dé site voor camera's en lenzen!

camera kopen Ben je op zoek naar een camera of lens? CameraNu.nl is met meer dan 40.000 fotografie-artikelen dé specialist van Nederland. Of het nu om een compactcamera, systeemcamera, spiegelreflexcamera of lens gaat gaat, bij CameraNu kan je altijd slagen. De service is uitstekend en voor middernacht besteld is morgen in huis. Het is mijn favoriete fotografie winkel.

Bekijk alle lenzen
Bekijk alle camera's

54 reacties “Lens afkortingen

  1. Beste Thijs,
    Fotografeer nu met een Sony DSC HX400V. Eigenlijk gekozen om het grote bereik in relatief kleine behuizing. Heel handig voor een rondreis. Prima apparaat, geen klachten.

    Nu ben ik een fotografiecursus gaan doen wil ik toch overstappen op DSLR. Heb mijn oog laten vallen op een Nikon D5300 maar wat voor lens/lenzen doe ik hierbij? Kies ik voor twee lenzen: een 18-105 en een 70-300 of kan ik beter gaan voor een lens: 16-300?

    En hoe is de kwaliteit van Tamron tov Nikkor?

    De lijst met afkortingen is overigens ideaal, heb er al veel van geleerd 😉

    Hoop dat je me iets wijzer kunt maken.

    Groet,
    Sandra

    1. Hey Sandra,

      Bedankt voor je bericht en leuk om te horen dat je veel aan mijn uitleg hebt gehad! 🙂

      De Nikon D5300 is een hele mooie spiegelreflexcamera om mee te beginnen. Qua lenzen is het een beetje de vraag wat je zelf fijn vindt. Het voordeel van de Tamron 16-300 is dat je niet hoeft te wisselen en snel kan schakelen tussen dichtbij en ver weg. Verder heeft de Tamron een goede beeldkwaliteit echter moet ik bekennen dat twee losse lenzen altijd wat scherper zullen zijn. Iedere lens is namelijk het scherpst op 1 punt. Bij de Tamron is dit op 1 punt, maar bij de 18-105 en de 70-300 zijn dit twee punten. Het zijn immers twee lenzen. Om deze reden verkies ik zelf altijd meerdere lenzen boven een alles in 1 lens. Maarja, ga je voor gemak en wil je niet wisselen, dan is de Tamron toch ook echt een goede keuze. 😉

      Hopelijk kan je hier iets mee!

      Groet

      Thijs

      ps. Had je trouwens de Nikon Cashback al gezien? Dit zit ook op de Nikon 70-300.

  2. Beste Thijs,

    Sinds een jaar heb ik een Nikon D3300. De laatste maanden merk ik dat mijn AF functie niets meer doet, alleen wel op de GUIDE stand. Ik kan alleen niet ontdekken waar het probleem dan zit. Ik heb al een sensor cleaning gedaan. Het gaat om de volgende objectieven:
    Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC Nikon
    Tamron SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD
    Nikon AF-S 50f/1.4G

    Ik hoop dat je me hierbij kan helpen! Ik heb mijn eerste objectief, Tamron 18-200mm teruggestuurd voor dit probleem, maar men kan geen afwijkingen vinden. Ik vermoed dat het probleem in de instellingen zit.

    1. Hey Mirjam,

      Bedankt voor je bericht!

      Het zou zo maar eens in je instellingen kunnen zitten. Misschien heb je de AF functie uitgezet of op een andere knop gezet (zogenaamde back button focus)? Als ik jou was zou ik eens de gehele camera instellingen resetten. In je handleiding staat precies hoe dit werkt. Je wist dan alle instellingen en ik denk dat je autofocus het dan weer gaat doen. Zo niet, dan hoor ik het graag! 🙂

      Groeten,

      Thijs

  3. Hallo Thijs,
    Handig lijstje.
    IK ben op internet op zoek naar wat voor mij geschikt is, en kom op deze site bij een nikon camera deze lens tegen. 55-200mm F4-5.6 VR MK II Ik heb geen idee waar MK II voor staat.

  4. Hoi Thijs!
    Ik heb een vraagje, zoals vele mensen ben ook ik opzoek gegaan naar een veelzijdige lens voor op vakantie, zodat ik mijn lenzen niet hoef te wisselen.
    Nou is mijn oog gevallen op de tamron 18-200, alleen zie ik dat hier twee versies van zijn, en ze schelen toch 100 euro.. Ik kom er ondanks je uitgebreide uitleg nog niet goed achter wat nou precies het verschil ertussen is. De duurdere heeft een beeldstabilisator en de goedkopere niet; zover ben ik gekomen, haha. Zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen? Welke is aan te raden?

    Groetjes Edine

      1. Hee,
        Bedankt voor je snelle, heldere reactie! Dan ga ik inderdaad voor de nieuwe versie.
        complimenten voor je website! Veel nuttige en fijn uitgelegde informatie:) top!
        Groetjes!

  5. Hallo Thijs,
    Bedankt voor je website! Prettig om overzicht te hebben over wat de verschillende afkortingen betekenen!
    Ik wil graag je mening horen over het volgende: ik wil binnenkort een nikon d5500 aanschaffen met een Tamron objectief.
    Ik twijfel of ik de Tamron 18-270mm DI II VC PZD of nog wat extra neertel en voor de Tamron 16-300mm DI II VC PZD MACRO zal gaan….
    De hoofdonderwerpen zullen wel m’n kinderen en huisdieren zijn maar af en toe een mooi bloemetje of een insect van dichtbij vind ik ook erg leuk om te doen.
    Kun jij mij hierin adviseren? Als ik beide vergelijk op de website van cool blue heeft de 16-300mm als pluspunt de scherpstel afstandregeling lijkt mij.
    Ik hoor/lees graag van je.

    Groeten Rolinda.

    1. Hey Rolinda,

      Bedankt voor je bericht en je compliment. Leuk om te horen! 🙂

      Wbt je vraag. Zelf zou ik voor de Tamron 16-300mm gaan. Dit is namelijk een nieuwer model dan de 18-270mm en heeft daarnaast ook nog eens meer bereik. Zowel aan de groothoek kant (16mm vs 18mm) als de tele kan (300mm vs 270mm). Ik denk dat je hier dus net iets meer uit de voeten kan. Kijk je naar de lange termijn, dan is dat toch wel lekker. 🙂

      Hopelijk helpt dit je een beetje 🙂

      Groeten

      Thijs

  6. Dag Thijs
    Heb sinds een tijd probleem met scherp krijgen van mijn Tamron lenzen. 17-50mm/2.8 en de 70-300mm. Eerste 2-3 jaar geen problemen hiermee, nu sinds een jaar steeds minder scherp. De body is van Sony en is de SLT a55. Die is zojuist nagekeken maar die is goed. Nu heb ik begrepen dat je ook objectieven soms moet laten bijstellen of geschikt moet maken voor een SLT camera. Weet jij hier iets van ?

    1. Hey Guido,

      Bedankt voor je bericht!

      Het kan inderdaad kloppen dat je lens – body combinatie niet helemaal lekker meer scherpstelt. Het kan namelijk zijn dat je lens achter het onderwerp scherpstelt (backfocus) of voor je onderwerp (frontfocus). Dit is met sommige camera’s te calibreren. Door wat instellingen aan te passen kan je de focus verschuiven naar achteren of naar voren. Per lens kan dit weer verschillen. Er zijn goede partijen die dit kunnen (ik ga zelf altijd naar Chipclean) maar je camera moet deze functionaliteit dan natuurlijk wel ondersteunen. Zoals ik het nu terug lees heeft jouw camera dat helaas niet. 🙁 Ik ben bang dat je er nu dus weinig aan kan doen (behalve schieten met een groter diafragma zodat meer scherp is).

      Hopelijk heb ik je vraag toch nog een beetje beantwoord. Meer info over microadjustment vind je hier.

      Greets

      Thijs

  7. ik wil geheel overstappen op de Canon 5D m.b.t. lensen.
    zodat ik mijn Canon EOS 300D voortaan kan thuis laten.
    Maar als ik de afkortingen van de Sigma 70-200mm F/2.8 APO EX DG OS HSM canon
    bekijk ontbreekt “OS”in het rijdje informatie.

  8. Hallo Thijs,

    Ik ben in het bezit van een Nikon D5100, en ben het zat om steeds te wisselen van lenzen. Is de lens: TAMRON 18-200MM F/3.5-6.3 DI II VC NIKON dan geschikt voor mij denkt u? En deze heeft toch een scherpstelmotor in de lens? Heb namelijk niet zo’n erg groot budget.

    En wat een handige website, bedankt!

    Groetjes,
    Femke

    1. Hey Femke,

      Als je op zoek bent naar een lens waarbij je niet meer hoeft te wisselen, dan is de Tamron 18-200 VC type 2 zeker een goede keuze! Hij past prima op jouw camera en er zit inderdaad een scherpstelmotor in. Een alternatief dat ik je nog kan aanbevelen is de Tamron 18-270mm. Deze heeft net iets meer bereik (lekker voor o.a. natuur), maar kost wel ietsje meer. 🙂

      Groet

      Thijs

  9. Hoi hoi ik heb een vraag over de

    TAMRON 70-300MM F/4.0-5.6 DI LD NIKON AF-D.

    Ik heb zelf de Nikon 3200 . En wil van mijn kids leuke foto’s maken . Is deze lens dan geschikt ? Met standaard lens die erbij zit mis ik het inzoomen. Ik heb nu een lens 2e hands gekocht maar moet hem zelf scherp stellen dat is de sigma 28-200 f3.5-5.6 ff macro. Op zich prima maar veel wazige foto’s kan niet snel fotograferen. Of heeft u tips voor deze lens

    Wacht u reactie graag af Mvg Aline

    1. Hey Aline,

      Bedankt voor je reactie!

      Als je een zoomlens zoekt voor op je D3200 dan is deze Tamron 70-300 zeker een goede aanvulling! Hiermee haal je met gemak je kinderen die op een afstand staan dichterbij. Ook qua prijs krijg je veel waar voor je geld. Hij is namelijk niet heel erg duur (rond de 120 euro) en toch levert hij prima beelden. Wil je echter net wat meer, dan adviseer ik je eens om naar deze andere 2 lenzen te kijken. Ze zijn wat duurder, maar zijn sneller in het scherpstellen en leveren net wat mooiere beelden.

      Hopelijk heb je hier wat aan. 🙂

      Groeten

      Thijs

  10. Beste Thijs,

    Ik overweeg de Sony A58 aan te schaffen en ik zoek nog naar een goede en stille lens. Bij een Tamron lens zie ik PZD staan en bij een aantal Sony lenzen zie ik SAM en SAM II staan. Nu weet ik dat die specificaties aangeven dat de lens stiller is met scherpstellen, maar ik vroeg me af of er wezenlijke verschillen zijn en je dus beter voor het een dan voor het ander kunt kiezen.
    Ik hoop van u te horen.

    Met vriendelijke groet,

    Eveline

    1. Hey Eveline,

      Bedankt voor je reactie! 🙂

      Kijk je naar PZD, dan is dit de afkorting voor een stille en compacte lens van Tamron. Een voorbeeld is de 18-270mm PZD lens. Hiermee heb je een complete en stille lens.

      Bij Sony is er eigenlijk maar 1 soort SAM motor. Het verschil zit hem echter in andere zaken. Even twee voorbeelden:

      1. De kit met een 18-135mm SAM lens. Dit is fijne lens met een mooi bereik. Hij gaat namelijk van 18mm (groothoek) tot 135mm (zoom) waardoor je ook onderwerpen van wat verder weg dichterbij kan halen. Deze lens is er maar in 1 versie (hij heeft geen II achter zijn naam) en mocht er een opvolger komen, dan zou hij waarschijnlijk 18-135mm SAM II gaan heten.

      2. De kit met de 18-55mm SAM II lens. Deze lens is de tweede versie die Sony uitbrengt van de 18-55mm SAM. Oftewel, er was een oude (18-55mm SAM) en deze is vervangen door de nieuwe (18-55mm SAM II ). Wat is er dan nieuw tov de oude? Het glaswerk is wat verbeterd waardoor hij beter presteert. Daardoor is hij ook wat zwaarder. De autofocusmotor (SAM) is zover ik weet niet aangepast. 🙂

      Wat je het beste kan doen hangt er natuurlijk vanaf wat je met de camera gaat doen. Zoek je een allround lens voor zowel dichtbij als veraf? Pak dan de Tamron 18-270mm PZD lens.

      Wil je net wat meer bereik en toch graag een Sony lens? Pak dan de kit met een 18-135mm SAM lens.

      Wil je eerst starten zonder meteen teveel uit te geven aan een lens? Pak dan de kit met de 18-55mm SAM II lens

      Hopelijk helpt dit een beetje. 🙂

      Groeten

      Thijs

      1. Beste Thijs,

        Dankjewel voor je uitgebreide bericht terug!
        Het was me (stom) niet opgevallen dat SAM II en SAM niet te vinden zijn op hetzelfde bereik lenzen. Ik hou erg van macrofotografie maar ik fotografeer ook graag kleinere dieren in het bos, waarbij je goed moet kunnen inzoomen voor een mooie foto. Binnenkort heb ik twee fotoshoots, bij de een (baby) van dichterbij, bij de ander (bruiloft) ook wat verder er van af. Mijn huidige lenzen zijn heel luidruchtig, met name de Minolta 75-300. Voor deze twee shoots en de toekomst ben ik op zoek naar een zo stil mogelijke lens voor een niet al te hoog bedrag. Vandaar dat ik uitkwam bij SAM, SAM II en PZD. Nu kwam ik ook nog USD en SSM tegen. SSM is qua prijs voor mij minder haalbaar. Ik focus daarom nu op SAM, SAM II, PZD en USD. Ik begrijp dat SAM II qua geluid geen verbeterde versie van SAM is. Zou u (als het alleen gaat om het geluid/AF-snelheid) een van deze typen aanraden boven de anderen? Qua bereik vind ik 18-250 erg mooi, en of dat nu één lens of twee lenzen worden hangt af van de prijzen, het diafragma en het type qua geluid/AF-snelheid.
        Het is weer een lang bericht geworden!

        Met vriendelijke groet,

        Eveline

        1. Hey Eveline,

          Graag gedaan! 🙂

          Ik begrijp helemaal wat je wilt. Om eerlijk te zijn werken lossen lenzen dan wel het beste. 1 voor groothoek / portret. 1 voor Macro en 1 voor tele. Maarja, dat kost natuurlijk wel weer wat. Wat ik zou doen is het volgende.

          Budget onder de 400 euro?
          Ga voor een goede alles in 1, zoals de Tamron 18-270 PZD of de Sigma 18-300 HSM (HSM is de PZD / SAM van Sigma).

          Budget van meer dan 400 euro?
          Pak dan twee losse lenzen. Ik kijk nu even niet naar de Macro, dat is zo specifiek. Een mooie is trouwens de Tamron 90mm. 😉

          Ik zou in dit geval gaan voor een mooie groothoek zoals de Sony 18-135 SAM of de Sigma 17-50 f2.8 HSM.
          Qua tele zou ik gaan voor een Tamron 70-300 USD of een Sony 70-300 SSM (maarja, die laatste is wel erg duur).

          Hopelijk kom je hiermee iets verder. 🙂

          Greets

          Thijs

          1. Beste Thijs,

            Opnieuw veel dank voor je snelle en uitgebreide bericht terug. Ik ben blij te lezen dat ik op dezelfde lijn zit bij mijn zoektocht naar lenzen! Ik heb als absolute favoriet op dit moment de Tamron 70-300 USD staan. De SSM van Sony is inderdaad te prijzig voor me. Bedankt voor alle hulp!

            Eveline

      1. Thijs: dankjewel, dat gaat helemaal goed komen!!
        Joost: dankjewel voor je bericht, maar ik heb al een mooie lens gevonden 🙂

    1. Beste Jan,

      De T staat voor T-mount (ookwel Tamron-Mount of T” Taisei-mount genoemd). Dit is het oude systeem van Nikon. Het is dus echt een oude lens en hij past niet op de huidige Nikon camera’s. Deze hebben namelijk een F-Mount.

      Hopelijk geeft dit antwoord op je vraag.

      Groet

      Thijs

  11. Hallo Thijs,

    Super. Ik had deze site eerder moeten zien. Dit had mij een reis van 300 km gespaard. Deze afstand heb ik namelijk gereden om erachter te komen dat het een lens was voor een crop-camera terwijl ik hem nodig heb voor een full-frame.

    Groet,

    Peter

  12. Beste Thijs.
    Ik ben in het bezit gekomen van een tamron lens voor een nikon gebruik met de volgende afkortingen ,TAMRON AF ASPHERICAL 28-200 /1:3.8-5.6 / 71DN diameter 72.
    Nu mijn vraag , wat betekend AF / 71DN en ASPHERICAL?
    Groet Ger.

    1. Hey Ger,

      Bedankt voor je reactie. Hieronder de betekenissen.

      AF staat voor autofocus
      71DN weet ik om eerlijk niet 100% zeker. Ik denk dat het te maken heeft met Digital Negative of iets in die geest
      Aspherical staat voor het feit dat deze lens gebruikt maakt van Asferische elementen

      Groet

      Thijs

  13. Thijs, dankjewel
    Het is helemaal duidelijk, ik heb dan ook de 70-300 met DI VC USD dus dat werkt best wel.. nog even wennen dan, dank voor al je tijd en moeite ben helemaal op de hoogte
    mvgr
    Joost

  14. Hi Thijs
    Hartelijk dank voor je antwoord, verduidelijkt weer wat… ik kreeg van iemand een opmerking dat de 70-300mm van Tamron sneller zou focussen dan de 16-300mm die ik overweeg aan te schaffen. In verband met sportfotografie (voetbal, waterpolo, korfbal etc etc) lijkt me dat niet handig…dus als laatste vraag, heb jij enig idee ?
    b.v.d.
    goed weekend
    mvgr
    Joost

    1. Hey Joost,

      Graag gedaan!

      Wbt je vraag. Het klopt dat de 70-300 een stukje sneller is dan je 16-300. Dit komt omdat de 70-300 een stuk minder afstand hoeft te overbruggen / scannen. Je 16-300mm moet zoeken van 16mm t/m 300mm terwijl de 70-300 dit ‘slechts’ van 70mm tm 300mm hoeft te doen. Maar let op. Er zijn twee versies van de 70-300 van Tamron. Je hebt namelijk het ‘oude’ model met micromotor. Deze is een stuk minder snel tov je 16-300. Het nieuwere model met een USD motor (en beeldstabilisatie) is een stuk sneller. Hieronder de twee modellen naast elkaar. Je kan op de afbeelding klikken voor meer specificaties. 🙂


      Tamron 70-300 vergelijking

      Hopelijk heb je hier ook wat aan! 🙂

      Greets

      Thijs

  15. Hallo Thijs voor de lens; Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 USD Asph Macro Sony objectief want betekent dan Asph Macro , is dit een specifieke macro lens of gewoon ook voor het gehele tele-bereik ?? je begrijpt ben beginneling 🙂

    1. Hey Joost,

      Asph Marco zijn eigenlijk twee afkortingen. Asph staat voor Aspherical, oftewel: deze lens beschikt over asferische lenselementen waardoor lensafwijkingen geminimaliseerd worden.

      Macro staat inderdaad voor Macro. De lens is alleen niet over het hele bereik een macrolens, maar ik vermoed enkel op de 300mm stand. Moet je maar eens testen. 🙂

      Groeten en veel plezier van je lens!

      Thijs

  16. zou het niet mogelijk zijn bv Olympus bij te voegen voor mij E-MI van de OM-D reeks zou heel fijn zijn , met vriendelijke groeten en nog fijne week gewenst

  17. Pingback: ff objectieven
  18. Thijs, Een vriend van mij vraagt of je zo vriendelijk wilt zijn om ook nog een herleiding van de bekende oude objectieven naar de nieuwe objectieven wilt geven. Bijvoorbeeld een 24 mm oud objectief is een 6 mm nieuw objectief en een 28 mm oud objectief is een 8 mm nieuw objectief en een 35 mm oud objectief is een 10 mm nieuw objectief en een 50 mm oud objectief is een 12 mm nieuw objectief enz. enz. In een tabel onder elkaar en zo door tot een 1000 mm oud objectief is een ….. nieuw objectief. Bij voorbaat vriendelijk dank.

    1. Hey Thomas, deze berekening ligt helemaal aan het formaat van de sensor. Wat bedoel je namelijk met een nieuw en oud objectief? Een oude 24mm lens is namelijk op een nieuwe Canon 5D mark III gewoon een 24mm lens aangezien de full frame sensor even groot is als een 35mm film negatief. In principe kan je vrijwel alle berekeningen maken met mijn schema. 🙂

  19. Thijs, Je bent geweldig. Ik neem je weergave even over en ik denk dat je de andere lezers ook een plezier doet met deze tabel. Vriendelijk dank. Ik blijf je volgen. Thomas Lont.

  20. Goed onderzoek Thijs. Wil je misschien antwoord op mijn aansluitende vraag geven: Een analoog en oud objectief werd vroeger benoemd als groothoeklens 24 mm. 28 mm. 35 mm. een standaardlens heette dan een 50 mm. of een 55 mm. een macrolens was een 60 mm. of een 90 mm. of een 105 mm. en een telelens was een 80 mm. of een 105 mm. of een 135 mm. of een 200 mm. of een 300 mm. of een 400 mm. of een 500 mm. In de digitale fotografie zijn de objectieven anders benoemd en spreken we van een 18 mm. een 20 mm. een 30 mm. een 32 mm. een 105 mm. een 200 mm. een 300 mm. Maar deze waarden zijn heel anders dan de vroegere analoge waarden. Zo heb ik bij een van mijn camera’s, een Nikon 1 een 10-30 objectief en een 30-110 objectief. maar die hebben een heel ander brandpunt dan de oudere zoomobjectieven. Mijn vraag is wil jij eens een vergelijkingstabel weergeven wat of de verschillen zijn tussen de oude waarden en de nieuwe waarden. ik zou je zeer dankbaar zijn. Vriendelijke groet, Thomas Lont

    1. Hallo Thomas,

      Bedankt voor je reactie!

      Wbt je vraag. het klopt dat er op dit moment met andere millimeter termen wordt gesproken dan vroeger. Dat komt omdat er op hedendaags veel meer verschillende soorten sensoren (qua maat) op de markt zijn, waar we vroeger ‘enkel’ 35mm film hadden. Vroeger was het dus een stuk makkelijker. Had je het over een groothoek, dan was het 24 tot 35mm lens. Nu kan het van alles zijn afhankelijk van het merk en zelfs het model camera. Jouw Nikon 10-30 is een mooi voorbeeld. Is het nou een groothoek of supergroothoek?

      Gelukkig is er een oplossing genaamd de cropfactor. Deze cropfactor geeft de verhouding ten opzichte van een 35mm film aan. De cropfactor van Nikon 1 is 2,73 waardoor jouw 10-30 geen 10mm tot 30mm lens is, maar eigenlijk een 27,3mm – 81,9mm lens als je hem vergelijkt met een 35mm camera! Onderstaand een overzichtje met alle cropfactoren per merk. Hopelijk was dit waar je naar op zoek was. 🙂

      Cropfactor

      Groeten

      Thijs

  21. Erg handig!
    Als je verschillende merken lenzen wilt vergelijken zie je vaak door het bos de bomen niet meer 🙂

    Staat bij mijn favorieten.

  22. Een enorm onderzoek, Thijs, bedankt!
    Als Olympus-gebruiker -tot voor kort met E-body’s, tegenwoordig met mFT fotograferend- zou ik eigenlijk ook wel graag ‘n lijst willen kunnen raadplegen van Olympus- (en Panasonic-)afkortingen.
    Dit is een wens, pertinent geen kritiek op je toch al uitgebreide werk, integendeel!!
    Bedankt, PeterK

    1. Hey Peter,

      Bedankt voor je reactie en je complimentje. 🙂

      MFT staat zeker op mijn ‘to-do’ lijstje. Ik ben er alleen nog niet aan te gekomen. Het is namelijk best een uitzoek-werk. 😉
      Maar, ik zal binnenkort weer wat tijd vrijmaken en het toevoegen. To be continued dus! 🙂

      Groeten,

      Thijs

      1. Hoi Thijs,

        Dit is wat men noemt, kort, bondig in beginnerstaal zonder moeilijke woorden.
        Voor mij is je website een ontdekking.

        Bedankt!
        Josée

Laat een bericht achter: