Alles over camera lenzen en objectieven


Uitleg over camera lenzen

In dit artikel geef ik uitgebreide informatie over lenzen / objectieven. Zo leg ik een aantal basis zaken en technologieën uit. Denk aan; brandpuntsafstand, diafragma en glaselementen. Onderaan kan een reactie achtergelaten worden, uiteraard kan je hier ook vragen of andere opmerkingen plaatsen. Ben je eigenlijk op zoek naar wat de afkortingen op jouw lens betekenen? Lees dan mijn artikel over lens afkortingen. Verder kan ik je ook aanraden om eens te kijken naar de top 10 best verkochte lenzen.

Basis uitleg fotografie lenzen

Opbouw artikel

Mijn uitleg is opgebouwd uit de volgende hoofdstukken.

1. Lensvatting
2. Soorten objectieven (brandpuntsafstand)
3. Diafragma
4. Glaselementen
5. Beeldstabilisatie
6. Autofocus
7. Afstandsregeling
8. Schroefdraad
9. Weatherseal
10. Statiefgondel
11. Objectief merken
  11a. Canon
  11b. Nikon
  11c. Sony
  11d. Tamron
  11e. Sigma
  11f. Tokina
  11g. Samyang
12. Top 5 must have lenzen voor iedere Canon fotograaf
13. Top 5 must have lenzen voor iedere Nikon fotograaf
Afsluiting

1. Lensvatting

Een lens is is altijd uitgerust met een lensvatting. De lensvatting is het mechaniek waarmee de lens op een camera body wordt gemonteerd. De vatting van een objectief moet altijd overeenkomen met de vatting van de camera, anders kunnen de twee niet op elkaar gemonteerd worden. Sommige grote camera fabrikanten (Canon, Nikon, Sony en Pentax) maken zowel camera's als lenzen. De lenzen van deze grote camera fabrikanten worden standaard uitgerust met een lensvatting voor de camera body van hetzelfde merk. Daarnaast zijn er ook grote lens fabrikanten (Sigma, Tamron, Tokina, Carl Zeiss). Deze maken lenzen in diverse vattingen zodat hun lenzen te koop zijn voor bijvoorbeeld Canon en Nikon bodies. Mocht de lensvatting afwijken van de camera body? Dan kan een lensadapter gebruikt worden om bijvoorbeeld een Nikon lens (met een Nikon vatting) op een Canon body (met een Canon vatting) te monteren.

lensadapter

Een voorbeeld van een lensadapter.

2. Soorten objectieven (brandpuntsafstand)

Het brandpuntsafstand van een lens, aangegeven in millimeters (mm), geeft aan hoe het groot de afstand is tussen het frontelement van de lens, dit is waar de lichtstralen als eerste binnenkomen, en het brandpunt element, dit is het punt waar de lichtstralen samen komen. De afstand tussen deze twee elementen bepaald uiteindelijk welk beeld op de sensor van jouw camera valt (de sensor zet het beeld om in een foto). Des te hoger het brandpunt getal en daarmee het aantal millemeters, des te dichterbij een onderwerp gehaald kan worden. Des te lager het getal, des te meer beeld er op één foto past.

Wat is het brandpuntsafstand van een menselijk oog?

Als we het beeld wat een menselijk oog kan weergeven vergelijken met een lens, dan komen we op een brandpuntsafstand van 50 millimeter. Dit is echter enkel op een fullframe of analoge 35 millimeter camera. Op smallframe camera's zal het brandpuntsafstand van een lens met 1.3x of 1.6x vermenigvuldigd moeten worden. Als we het menselijke oog met een lens op een cropcamera vergelijken, dan kan het beste vergeleken worden met een 35 millimeter lens.

Telelens

Kijken we naar een lens met een hogere brandpuntsafstand dan 50 millimeter, dan noemen we dit een telelens. Tevens kan dan uitgerekend worden hoeveel keer een onderwerp vergroot wordt. Zo vergroot een 200 millimeter lens 4 keer het onderwerp (200 / 50).
Brandpuntsafstand telelens

Een voorbeeld van het brandpuntsafstand van een telelens.

Groothoeklens

Als we naar een lens kijken welke een brandpuntsafstand van minder dan 50 millimeter heeft, dan noemen we dit een groothoeklens. Dit type lens kan meer beeld weergeven dan het menselijk oog in een oogopslag kan weergeven.
Brandpuntsafstand groothoek

Een voorbeeld van het brandpuntsafstand van een groothoeklens.

Vast brandpuntsafstand

Lenzen met een vast brandpuntsafstand, ook wel prime lenzen genoemd, zijn lenzen waarmee niet gezoomd kan worden. Wil je met dit type lens dichter bij of verder af van je onderwerp komen, dan moet jij je fysiek naar voren of naar achteren verplaatsen. Uit de modelnaam kan afgeleid worden of het een primelens betreft. Er wordt namelijk maar één brandpuntsgetal in de modelnaam vermeldt staat, zoals Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM II. Over het algemeen hebben prime lenzen het kenmerk scherper te zijn dan zoomlenzen. Dit omdat deze lenzen geen bewegende lenselementen hebben en hierdoor perfect zijn afgesteld om aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen.

Zoomlenzen

Zoomlenzen zijn lenzen waarmee het brandpunt verlegd kan worden. Hierdoor heb je de mogelijkheid krijg om dichterbij of verder van je onderwerp te komen, zonder dat jij van je plek af komt. Een voorbeeld is de Nikon AF-S 70-200mm f/4 ED.

Extenders

Een extender is een (tussen) lens waarmee het brandpunt van een (tele)lens uitgebreid kan worden. Hierbij wordt het aantal millimeters van de lens vermenigvuldigd met de factor van de extender. Zo wordt bijvoorbeeld een Canon EF 70-200mm f/4L USM bij gebruik van een Canon Extender EF 1.4x III een 98-280mm lens. Verder wordt het f-getal van de lens ook met deze factor vermenigvuldigd. De Canon EF 70-200 f/4L USM wordt hierdoor een f/5.6 lens. Let wel; niet iedere lens werkt met een extender. Daarnaast kunnen sommige functies bij het gebruik van ene extender wegvallen. Denk hierbij aan de autofocus en beeldstabilisatie functies.

Extender

Een extender van Canon.

3. Diafragma

Het diafragma, ook wel f-getal genoemd, is een getal wat aanduid hoe groot de lensopening van een lens is. Het maximale f-getal van een lens wordt altijd op het objectief en in de modelnaam weergegeven en een voorbeeld is de Canon EF 70-200mm f/4.

Het diafragma van een objectief aanpassen

Het diafragma (de lensopening van het objectief) kan worden verkleind door middel van metalen plaatjes (lamellen) die over elkaar heen schuiven. Door het verkleinen van het diafragma neemt het f-getal toe. Een voorbeeld is een verandering van f-getal 4 (f/4) naar f-getal 16 (f/16). Door deze verandering zal de lensopening afnemen en komt er minder licht door de lens. Hiermee wordt tevens het scherptediepte gebied vergroot waardoor meer onderdelen scherp op de foto komen. Een f-getal kan in getaluitdrukking nooit lager gaan dan de maximale waarde die aangegeven staat op de lens. Een lens met een waarde van f/4 kan dus geen lens van f/2.8 worden. Er kan immers niet meer licht door een maximale lensopening. Onderstaand een overzicht waarin je kan zien wat een verandering in het diafragma doet met de lensopening.

Diafragma overzicht

 

Wat is scherptediepte?

Scherptediepte is het gebied tussen het scherpe gestelde onderwerp en het onscherpe gebied. Hoe hoger de scherptediepte, des te meer onderdelen scherp op de foto komen. Hoe kleiner de scherpte diepte, des te meer onscherpe delen in een foto zitten. Dit geeft de fotograaf de mogelijkheid om de focus op één bepaald gebied te leggen, en de rest van het beeld onscherp te maken. Hierdoor kan de kijker gestuurd worden naar een onderwerp. Scherptediepte wordt vaak ook verwoord als Bokeh. Dit is de Japanse benaming voor onscherpte. De onderstaande foto laat het verloop van scherpte zien per diafragma waarde. Op f/1.2 is er veel onscherpte en op f/16 krijg je bijna alles scherp.

Scherpteverloop van f/1.2 naar f/16.

 

Laag diafragmagetal (f/4 of lager)

Lenzen met een diafragmagetal van f/4 of lager hebben de mogelijkheid om in donkere ruimtes een beter belichte foto op te leveren dan lenzen met een hoger diafragma. Er komt immers meer licht door de lensopening. Verder bieden lenzen met een laag diafragmagetal meer mogelijkheden om te spelen met scherptediepte.

Hoog diafragma getal (f/4.5 of hoger)

Lenzen met een diafragmagetal van f/ 4.5 of hoger, kunnen meer moeite hebben met donkere ruimtes. Daarnaast is het met dit type objectief ook moeilijker om onscherpe delen in een foto te krijgen aangezien het scherptediepte gebied groter is. Er komen dus meer delen scherp op de foto. Door extra handelingen, zoals een hogere ISO-waarde in te stellen, een snellere sluitertijd aan te nemen, of een flitser te gebruiken, kan in donkere ruimtes een beter belichtte foto gemaakt worden. Het scherptediepte gebied van dit type lens kan echter niet aangepast worden door extra handelingen.

Vast diafragma

Zoomlenzen met een vast diafragma behouden de laagste diafragmawaarde, en dus de grootste lensopening, te allen tijde. Dit houdt in dat wanneer je inzoomt op je onderwerp, je f-getal behouden blijft. Een voorbeeld van een zoomlens met een vast diafragma waarde is de Canon EF 17-40 f/4L USM. Lenzen met een vast brandpunt, ook wel primelenzen genoemd, behouden te allen tijde ook de kleinste diafragma waarde.

Variabel diafragma

Zoomlenzen met een variabel diafragma behouden de kleinste diafragma waarde (grootste lensopening) niet wanneer er gezoomd wordt. In de modelnaam van de lens wordt altijd aangegeven tussen welke f-getallen de lens kan variëren. Met een voorbeeld kan het eenvoudig uitgelegd worden. Een lens met een variabel diafragma is de Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM. Het eerste f-getal, f/3.5 wordt bereikt op 28 millimeter. De tweede waarde, f/5.6 is het maximum en wordt behaald op 300 millimeter. Bij gebruik tussen 28 millimeter en 300 millimeter varieert de f/waarde van dit objectief tussen de f/3.5 en f/5.6.

4. Glaselementen

Een lens bestaat uit verschillende onderdelen. Één van de belangrijkste onderdelen zijn de verschillende glaselementen welke ervoor zorgen dat het beeld, wat door de lens gaat, correct op de film of sensor van de camera komt. Hieronder zullen een aantal lensonderdelen nader uitgelegd worden welke invloed hebben op het uiteindelijke resultaat van een foto.

Lens elementen

Een doorsnede van een Leica lens waarbij de lenselemeneten zichtbaar zijn.

 

Sferische aberratie

Een verschijnsel wat bij lenzen kan voorkomen is sferische aberratie. Dit is een optisch verschijnsel wat voorkomt als de lichtstralen, welke door een lens gaan om het beeld te vormen, niet samen vallen op één brandpuntsafstand. Hierdoor wordt het licht verspreid doorgestuurd naar de sensor van de camera en krijgen foto's een zachte waas. Het lijkt wel alsof er een lichte sluier overheen ligt. Om dit tegen te gaan maken merken gebruik van asferische lenzen welke deze verspreiding tegen gaan.

Asferische elementen

Bij asferische glaselementen is het glas bewerkt waardoor het doorgaande licht op één brandpuntsafstand terecht komt. Het resultaat zijn foto´s zonder waas. Veel professionele lenzen maken gebruik van dit type glaselement.

Dispersie

Indien een lenselement een hoge mate van dispersie (een materiaalsoort) heeft, dan kan vervormingen optreden. Dispersie heeft namelijk de eigenschap dat het licht op verschillende golflengtes doorstuurt waardoor kleuren vervormen. Deze vervorming wordt ook wel Chromatische Aberratie genoemd en is vooral goed te zien wanneer op een foto wordt ingezoomd. Er zijn verschillende glaselementen die gebruikt kunnen worden om chromatische aberratie tegen te gaan.

5. Beeldstabilisatie

Wind, lichaamsbeweging en andere trillingen kunnen ervoor zorgen dat een foto onscherp wordt. Een statief of flitser kan een uitkomst bieden, maar zijn niet altijd even praktisch. De fabrikanten van lenzen hebben hierop een oplossing gevonden, beeldstabilisatie. Deze techniek signaleert bewegingen van de camera en verplaats vervolgens een optisch lenselement welke deze trilling / beweging compenseert. Hierdoor kan je als fotograaf je camerasluiter een aantal stops langer open laten staan, zonder dat je bewegingsonscherpte in je foto krijgt. In onderstaand filmpje zie je hoe een beeldstabilisator werkt.

Mocht je juist wel bewegingsonscherpte willen hebben, of mocht je een onderwerp volgen van links naar rechts (ook wel pannen genoemd), dan wil de beeldstabilisatie wel eens voor complicaties zorgen. Om dit op te lossen moet je de beeldstabilisator uit moeten schakelen door middel van een schakelaar aan de zijkant van de lens. Voor pannen is er ook een alternatieve oplossing. Zo is er een speciale stand welke enkel verticale trillingen compenseert. Let wel dat deze stand niet standaard op elk gestabiliseerd objectief zit.

Beeldstabilisatie

Een voorbeeld van beelstabilisatie in een Canon lens

6. Autofocus

Bijna iedere lens die je tegenwoordig kan kopen heeft een autofocus motor. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals lenzen van Carl Zeiss (voor Canon en Nikon) en Tilt Shift lenzen. Deze lenzen zijn enkel handmatig scherp te stellen. Vrijwel alle andere lenzen op de markt zijn autofocus lenzen. Dankzij het gebruik van een autofocusmotor ben je als fotograaf sneller in staat om je onderwerp goed en scherp op de foto te krijgen. Wil je echter toch handmatig scherp stellen? Dan is dat geen probleem. Veel lenzen hebben namelijk een AF/MF (auto focus / manual focus) schakelaar waardoor de lens ook handmatig scherpgesteld kan worden. De afstand waar de lens op scherp gesteld wordt vrijwel altijd geregistreerd en is achteraf terug te vinden in de extra informatie van een foto. Daarnaast beschikken sommige lenzen over een afstandsring waarop je direct de afstand naar je onderwerp kan aflezen. Er zijn twee focustechnieken welke hieronder nader worden uitgelegd.

Autofocus engines Canon

Diverse Autofocus motoren van Canon lenzen

 

Interne focus

Bij interne focus blijft de lengte van het objectief onaangepast indien je op een onderwerp scherp stelt. Er komen dus geen lensdelen naar buiten en ook de minimale focusafstand blijft gehandhaafd.

Externe focus

Bij externe focus blijft de lengte van de lens niet onaangepast indien er op een onderwerp wordt scherpgesteld. Bij het scherpstellen met dit type lens komen er lensdelen naar voren, waardoor de afstand tot het onderwerp ook aangepast wordt.

7. Afstandsregeling

Om sneller te kunnen scherpstellen hebben sommige lenzen een schakelaar waarmee het focusgebied afgebakend kan worden. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat de lens van 1.2 meter tot oneindig, of van 6 meter tot oneindig moet focussen. Met deze tweede stand kan je als fotograaf sneller focussen op onderwerpen welke verder dan 6 meter staan, omdat de lens het eerste gebied geheel overslaat.

Afstandsregeling

Afstandsregeling op een Nikon lens.

8. Schroefdraad

Vrijwel iedere lens is uitgerust met schroefdraad waardoor er filters en lensdoppen op geplaatst kunnen worden. Lensdoppen worden gebruikt om de lens af te dekken en filters worden onder andere gebruikt om het objectief te beschermen of om een bepaald kleureffect te creëren. Omdat niet iedere lens even groot is, en daarbij een afwijkende diameter van het voorste glaselement heeft, worden filters in verschillende diameters gemaakt. Onderstaande afbeelding laat zien dat deze lens een filtermaat van 77mm heeft. Wil je meer over lensfilters weten? Lees dan mijn artikel over lensfilters.

Filter

Een lens met een filtermaat van 77mm.

9. Weatherseal

Sommige lenzen hebben een weatherseal. Dit houdt in dat de lens tegen spatwater of stof kan. Lensfabrikanten realiseren dit door de lenzen rubberen afdichtingen te geven bij schakelaars en bedieningsknoppen. Daarnaast weten de fabrikanten de ruimte tussen camera en lens te minimaliseren, waardoor er geen stof of water doorheen kan. Let wel, lang niet iedere lens is weerbestendig. Daarnaast moet de camerabody ook weerbestendig zijn wil de afdichting optimaal zijn.

Spat water dichte pentax camera

Een weatersealed lens en camera van Pentax.

10. Statiefgondel

Een statiefgondel is een (metalen) ring die aan een lens wordt gemonteerd. Aan deze ring zit vervolgens een plaatje met een schroefdraad waardoor de lens op een statief gemonteerd kan worden. Hierdoor kan de fotograaf zijn camera plus lens goed uitbalanceren waardoor het gebruik een stuk eenvoudiger wordt. Een statiefgondel wordt hoofdzakelijk gebruikt voor zware (hi-end) telelenzen.

Statief gondel

Een statiefgondel.

11. Objectief merken

Er zijn diverse fabrikanten die lenzen produceren. De meest bekende zijn Canon en Nikon, maar er zijn er veel meer. In onderstaand overzicht worden een aantal lens fabrikanten kort toegelicht.

Merk:  
Canon lenzen

Canon is een van de, al dan niet de, grootste camera en lenzen fabrikant van de wereld. Veel professionals maken gebruik van Canon camera's en ook Canon lenzen. De kwaliteit is hoog en als je naar de top serie kijkt (Canon's L serie), dan zijn de objectieven uitermate scherp en ook nog eens spatwaterdicht. De top serie lenzen (o.a. L serie) worden in Japan gemaakt, de goedkopere lenzen in Taiwan. Naast lenzen met een vast brandpunt, maakt Canon ook zoomlenzen.
Wil je een Canon lens kopen? Let dan goed op het type. De lenzen van Canon zijn namelijk onder te verdelen in drie groepen. Zo heeft Canon lenzen voor spiegelreflexcamera's met een cropsensor. Deze lenzen hebben de benaming EF-s. Canon lenzen met de benaming EF (zonder -s) zijn geschikt voor zowel crop-camera's als Full frame camera's (Canon camera's met een 35mm sensor). Canon objectieven met de benaming EF-m zijn geschikt voor de Canon systeemcamera's.

Bekijk de best verkochte Canon lenzen.

Wil je meer informatie over de lenzen van Canon? Lees dan mijn Canon lenzen artikel.

Nikon lenzen

Nikon is na Canon de grootste fabrikant van spiegelreflexcamera's. Maar naast camera's maakt Nikon ook heel veel objectieven in Japan (de top lenzen) en China (de goedkopere lenzen). Nikon lenzen zijn geroemd om hun scherpte en kwaliteit. Vooral onder natuurfotografen, zoals fotografen van Nation Geographic, wordt Nikon veel gebruikt. Daarnaast maakt Nikon al jaren gebruik van dezelfde aansluiting (bajonet) waardoor je zowel oude als nieuwe Nikon objectieven op je Nikon camera kan gebruiken. Mocht je dus in het bezit zijn van een Nikon camera, dan je zowel een oudere als nieuwe Nikon lens kopen.

Bekijk de best verkochte Nikon lenzen.

Hieronder vind je een filmpje van Nikon waarin Nikon uitlegt hoe hun lenzen werken en wat voor technieken erin verwerkt zijn.

Sony lenzen

Sony is nog niet zo lang als Canon en Nikon actief in de fotografie-markt. Hierdoor hebben ze ook nog niet zoveel lenzen beschikbaar. Maar doordat Sony in 2006 de fotografie tak van Konica Minolta overnam, hebben ze wel heel veel kennis en technologieën in huis gehaald. En heb je een Sony spiegelreflexcamera? Dan heb je zelfde bajonetaansluiting als de vroegere Minolta camera's. Hierdoor heb je de beschikking over veel meer lenzen dan Sony te bieden heeft, je kan namelijk oude Minolta lenzen gebruiken! Maar let op, je kan geen Minolta lens op een Sony NEX systeemcamera gebruiken. Dit is namelijk wel een andere bajonet aansluiting. Wil je een Sony lens kopen? Let dan op de volgende aanduidingen. Heb je een Sony digitale spiegelreflex? Koop een Sony lens met SAL in de type aanduiding (of kijk naar een oude Minolta lens met een a-bajonet). Heb je een Sony NEX systeemcamera? Koop een Sony lens met SEL in de aanduiding.

Bekijk de best verkochte Sony lenzen.

Tamron lenzen

Tamron is een echte objectieven specialist. Ze maken geen camera's, maar enkel lenzen voor digitale camera's. Tamron staat vooral bekend om haar zoomlenzen die een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Tamron is over het algemeen wat goedkoper dan Canon en Nikon lenzen, wat ideaal is als je net start met fotografie. Een mooi voorbeeld is de Tamron 18-200mm. Dit is een veel verkochte starterkit lens omdat je met deze lens niet hoeft te wisselen als je plotseling ver wilt inzoomen. Verder maakt Tamron objectieven voor speciale doeleinden. Zo zijn de Macro objectieven (60mm en 90mm) geliefd onder natuurfotografen. Maar ook super tele lenzen, zoals de Tamron 150-600mm, wordt geroemd om zijn prijs kwaliteit verhouding. Het grootste voordeel van Tamron is dat ze lenzen produceren voor o.a. Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus en Panasonic. Heb je een Canon camera? Dan kan je een Tamron lens kopen die op jouw Canon camera past.

Bekijk de best verkochte Tamron lenzen.

Sigma lenzen

Sigma is qua bedrijf goed te vergelijken met Tamron. Ze zijn specialist in het maken van objectieven, maar ze hebben ook een paar camera's die ze zelf ontwikkelen en produceren. Sigma lenzen staan erg bekend om hun hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. De kwaliteit ligt in veel gevallen hoger dan de starterslenzen waardoor Sigma objectieven geliefd zijn onder fotografen die op zoek zijn naar een upgrade van hun huidige (starters)lens. Veel verkochte lenzen zijn de Sigma 10-20mm (ideaal voor landschap fotografie) en de Sigma 50mm 1.4. Daarna is Sigma zich de laatste jaren echt aan het differentiëren door lenzen met superieure kwaliteit te produceren. Zo heeft Sigma nu lenzen in de A (Art) lijn welke in sommige gevallen zelfs de lenzen van Canon en Nikon overtreffen op het gebied van scherpte! Sigma maakt lenzen voor de diverse camera merken zoals Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus en Panasonic. Heb je bijvoorbeeld een Nikon camera? Dan kan je prima een Sigma lens kopen voor jouw Nikon camera.

Bekijk de best verkochte Sigma lenzen.

Tokina lenzen

Tokina is een wat minder bekend lenzen-merk. Ze maken, net zoals Tamron en Sigma, diverse lenzen die te gebruiken zijn op Canon, Nikon en Sony camera's. Maar waar Tamron en Sigma een breed aanbod hebben, heeft Tokina ervoor gekozen om wat minder modellen te hebben, maar wel met een hoge beeldkwaliteit. Vooral de groothoeklens en supergroothoeklenzen van Tokina staat erom bekend erg scherp te zijn. Daarnaast zijn Tokina lenzen geliefd om hun degelijke bouwkwaliteit en betaalbare prijs. Ben je dus op zoek naar een supergroothoek? Overweeg dan eens om een Tokina lens te kopen.

Bekijk de best verkochte Tokina lenzen.

Samyang lenzen

Samyang is een relatief onbekend lenzen-merk. Dat is ook niet zo gek aangezien het merk nog niet zo lang actief is. Samyang is een Koreaans merk dat zich enkel richt op objectieven zonder autofocus. Dit betekend dat je dus zelf moet scherpstellen. Daarnaast heeft Samyang geen zoomlenzen, maar enkel lenzen met een vast brandpunt. Wil je dus op je onderwerp inzoomen? Dan moet je naar voren lopen. Doordat Samyang bespaart op autofocusmotoren is de prijs een stuk lager dan vergelijkbare lenzen met autofocusmotoren. Ben je op zoek naar een scherpe lens met vast brandpunt, neem dan zeker een kijkje naar de lenzen van Samyang.

Bekijk de best verkochte Samyang lenzen.

12. Top 5 must have lenzen voor iedere Canon fotograaf

Fotografeer jij met Canon en ben je zoek naar een nieuwe lens? Neem dan eens een kijkje bij onderstaande must have lenzen voor Canon fotografen. Daarnaast kan je ook eens kijken naar mijn uitgebreide artikel over Canon lenzen.

1. Canon EF 50mm f/1.8 STM

canon plastic fantstic De Canon EF 50mm f/1.8 STM is een geweldige portretlens voor zowel camera's met een cropsensor als full frame camera's. Dankzij het diafragma van f/1.8 schiet je beelden met een onscherpe achtergrond. Hierdoor kan je heel goed portretten schieten. Omdat de lens rond de €100 kost wordt hij door fotografen ookwel de ‘plastic Fantastic' genoemd. Het is dan ook een onmisbare lens voor iedere Canon fotograaf. Meer informatie

2. Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

canon groothoek De Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM is een zeer mooie groothoek lens van Canon camera's met een cropsensor. Het bereik begint bij 10mm waardoor je met gemak grote landschappen of gebouwen vast kan leggen. Ben je dus op zoek naar een groothoeklens voor landschappen en architectuur? Dan is dit je lens! Meer informatie

3. Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM

canon telelens De Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS STM is een ideale telelens voor als aanvulling op je 18-55mm of 18-135mm lens. De lens heeft een mooi bereik waardoor je met gemak onderwerpen van ver weg dichterbij kan halen. En omdat de lens over beeldstabilisatie beschikt haalt hij de ergste trillingen weg. Ben je op zoek naar een telelens voor je canon crop camera? Dan is dit je lens! Meer informatie

4. Tamron 70-300mm Macro telelens voor Canon

tamron 70-300mm lens De Tamron 70-300mm Macro telelens voor Nikon is een betaalbare en fijne telelens met macro mogelijkheden. Dankzij het bereik van 300mm kan je onderwerpen van ver weg goed dichterbij halen. En doordat de lens een klein prijsje heeft (rond de €120-140) is het een ideale telelens om je Canon cameraset mee uit te breiden. Meer informatie

5. Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L USM IS Type II

canon telelens De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L USM IS Type II is een Canon telelens met een flink bereik. De lens gaat van 100mm tot en met 400mm en is uitgerust met beeldstabilisatie. Hierdoor kan je met de lens vanuit de hand fotograferen en dit maakt de lens erg geliefd bij natuur- en vogel-fotografen. Ben je op zoek naar een telelens met variabel bereik? Kijk dan zeker naar de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L USM IS Type II, het is een van de scherpste Canon telelenzen die je kan kopen. Meer informatie

13. Top 5 must have lenzen voor iedere Nikon fotograaf

Fotografeer jij met Nikon en ben je zoek naar een nieuwe lens? Neem dan eens een kijkje bij onderstaande must have lenzen voor Nikon fotografen.

1. Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX

nikon 35mm De Nikon AF-S 35MM F/1.8G DX is een geweldige en betaalbare portretlens voor Nikon camera's met een crop sensor. Doordat dit objectief een lichtsterkte van f/1.8 heeft kan je eenvoudig achtergronden onscherp maken en schiet je daardoor schitterende portretten. Het is een echte musthave lens voor Nikon fotografen en ben je op zoek naar mooie aanvulling op jouw kitlens? Dan is dit je objectief! Meer informatie

2. Nikon AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR

De Nikon AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR is een zogenaamde groothoeklens. Ben je op zoek naar een lens om eenvoudig landschappen en architectuur vast te leggen? Dan is de Nikon AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR jouw lens. Dankzij het ruime bereik van 10mm leg je een wijds landschap in één foto vast. Daarnaast beschikt de lens over beeldstabilisatie waardoor lichte trillingen worden weggenomen. Meer informatie.

3. Tamron 70-300mm Macro telelens voor Nikon

tamron 70-300mm lens De Tamron 70-300mm Macro telelens voor Nikon is een betaalbare en fijne telelens met macro mogelijkheden. Dankzij het bereik van 300mm kan je onderwerpen van ver weg goed dichterbij halen. En doordat de lens een klein prijsje heeft (rond de €120-140) is het een ideale telelens om je Nikon cameraset mee uit te breiden. Meer informatie

4. Tamron SP 70-200mm f/2.8 G2

tamron 70-200 g2 De Tamron SP 70-200mm f/2.8 G2 is een ideale telelens met een lichtsterkte van f/2.8 over het gehele bereik. Dit maakt het een ideale lens voor portret-, sport- en natuurfotografie. Qua kwaliteit doet deze lens niet onder aan het originele Nikon model, maar het scheelt je wel behoorlijk wat geld in je portemonnee. Meer informatie

5. Nikon AF-S 200-500mm f/5.6E VR ED

De Nikon AF-S 200-500mm f/5.6E VR ED is een telelens met een flink bereik. Zo leg je dankzij het brandpunt van 500mm met gemak vogels of andere dieren vast. Ben jij een wildlife-, natuur- of sportfotograaf en ben je op zoek naar een telelens met een flink bereik die je ook nog eens makkelijk meeneemt? Dan is de Nikon 200-500mm jouw ideale lens. Meer informatie

Afsluiting

Dit was mijn gehele basis uitleg over lenzen. Mocht je vragen of opmerkingen hebben? Of ben ik iets vergeten? Laat dan hieronder een bericht achter. Verder kan ik je ook de uitleg van Coolblue en CameraNu aanraden. Hier staat veel bruikbare informatie in.

Camera lenzen kopen

Wil jij een objectief kopen? Kijk dan eens bij onderstaande winkels.

Nederlandse winkels
CameraNu.nl
Coolblue.nl
Kamera-Express.nl
Cameraland

Belgische winkels
Coolblue.be
Kamera-Express.be

 


Dé site voor camera's en lenzen!

camera kopen Ben je op zoek naar een fotocamera?CameraNu.nl is met meer dan 40.000 fotografie-artikelen dé specialist van Nederland. Of het nu om een compactcamera, systeemcamera, spiegelreflexcamera of lens gaat gaat, bij CameraNu kan je altijd slagen. De service is uitstekend en voor middernacht besteld is morgen in huis. Het is mijn favoriete fotografie winkel.

Bekijk alle lenzen
Bekijk alle camera's

0 0 Stemmen
Aantal sterren
193 Berichten
Nieuwste
Oudste Meeste stemmen
Feedback
Bekijk alle berichten
S. Yan
2 Maanden geleden

Dag Thijs,

Bedankt voor de uitgebreide informatie
over cameras en lenzen. Ik ben beeldend kunstenaar en wil graag een camera en een goede lens aanschaffen om goede fotos te maken van mijn kunstwerk, namelijk schilderijen groot en klein en kleine werken op papier. De fotos zijn bedoeld om iets aan te vragen en aanlevering voor catalogues etc. dus moeten groot genoeg zijn en van goede beeldkwaliteit. Op internet zijn er verschillende advies hierover. De ene vond dat een macro lens het best is om vervorming te voorkomen terwijl een ander een eenvoudige camera met een lens van 18-55mm prima vond.
Misschien kun je mij wat wijzer maken?

Vriendelijke groet,

Yan

R. Lerou
4 Maanden geleden

Goedemorgen Thijs

Mijn vraag is de volgende. U schrijft dat het menselijk oog een beeldveld heeft van 50mm op een FX camera. Echter wanneer ik met beide ogen open ( rechter oog door de zoeker en linker oog naast de camera) kijk zie ik een vertekening bij mijn FX camera met 50mm lens. Mijn beeldveld verschilt. Echter bij mijn crop camera heb ik een nagenoeg gelijk beeldveld, wat bij 43mm hetzelfde wordt. Dus voor mij gaat dit verhaal niet op. Ik heb het niet over de beeldhoek, maar over datgene wat ik zie. Waarom wordt er dan toch gesproken over 50mm op een FX camera?
Deze vraag heb ik ook al aan andere fotografen gesteld en hun antwoord was in alle gevallen:” ik weet niet hoe ze er aan komen “.

Ik hoop dat u deze vraag zelf onderzoekt, want het kan zijn dat ik het niet begrijp.

Met vriendelijke groet.

Robert Lerou

Bea Van den Brempt
5 Maanden geleden

Hallo Thijs,
ik heb zopas een Canon 2000D aangeschaft met in het pakket een EF-S 18-55 mm lens.
Mijn doel is om de natuur in te trekken en vogels te spotten (ze vooral dichterbij “te trekken”).
Is deze lens hiervoor geschikt? Of raadt u mij een andere aan?
Vriendelijke groeten
Bea